Το 4ο Πειραματικό ΓΕΛ Τρικάλων «Αλεξ. Παπαδιαμάντης» στο ΚΠΕ Μακρινίτσας

19 μαθητές/μαθήτριες του 4ου Πειραματικού ΓΕΛ Τρικάλων Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης  προγραμματίστηκε να επισκεφτούμε το ΚΠΕ Μακρινίτσας στις 8 και 9 Δεκέμβρη 2021 για να υλοποιήσουμε το περιβαλλοντικό πρόγραμμα «Τα πέτρινα τοξωτά γεφύρια-Λαϊκή  Αρχιτεκτονική» στο πλαίσιο του Εθνικού Θεματικούς Δικτύου «Τα Πετρογέφυρα της Ελλάδας». Μας συνόδευσαν η Διευθύντρια Μαριάννα Αποστόλου και ο Ζαχαρίας Ζάχος, καθηγητής του Λυκείου.

Η πρώτη μέρα της εκπαιδευτικής επίσκεψής περιλάμβανε: Γνωριμία με το ΚΠΕ Μακρινίτσας και βιωματική μάθηση. Η κ. Γούλα μας ενημέρωσε για τις δράσεις του ΚΠΕ και για τις ιδιαιτερότητες του χωριού μας μίλησε για τα τοξωτά γεφύρια  για τις διαδικασίες χτισίματός τους.  Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και κάναμε δράση στο πεδίο: επισκεφτήκαμε το πέτρινο γεφύρι Της Πατωσιάς, 1/3-4/5-1875, γεφύρι μονότοξο που γεφυρώνει το ομώνυμο ρέμα και βρίσκεται Δυτικά της Μακρινίτσας, στο μονοπάτι προς Φυτόκο. Το τόξο έχει άνοιγμα 3,65μ. και ύψος 3μ. και το συνολικό μήκος του γεφυριού είναι 8,25μ. Στη νότια πλευρά, πάνω από το κλειδί του τόξου, υπάρχει μια ανάγλυφη πλάκα με 1 σταυρό, 2 ρόδακες, 4 ανθέμια και 2 ημερομηνίες. Μάθαμε την ιστορία του, κάναμε μετρήσεις, είδαμε φυτά της περιοχής, παίξαμε παιγνίδια γνώσης και ετοιμότητας και επιστρέψαμε στο ΚΠΕ όπου οι δύο ομάδες αλληλοενημερώθηκαν και ανακεφαλαίωσαν τα γεγονότα της ημέρας.  Απολαύσαμε το  περπάτημα στα πέτρινα σοκάκια της Μακρινίτσας, γνωρίσαμε τους πέτρινους θησαυρούς επισκεφτήκαμε τις ξερολιθιές, τις κρήνες και τα πέτρινα κτίρια. Έτσι μάθαμε την ιστορία τους και τα φωτογραφίσαμε για να κρατήσουμε αυτές τις όμορφες ξέγνοιαστες στιγμές που μαθαίνει κάποιος αβίαστα χωρίς εξετάσεις και βαθμούς !!! Αποχαιρετίσαμε  το Πήλιο με γεμάτες μπαταρίες και μεγάλη όρεξη για τις επόμενες εκπαιδευτικές επισκέψεις σε περιοχές της πατρίδας μας με Πετρογέφυρα και όμορφα φυσικά τοπία!

Το βράδυ βόλτα στη φωταγωγημένη πόλη του Βόλου, με μάσκες  και τηρώντας αποστάσεις. Η δεύτερη ημέρα ήταν αφιερωμένη στα Μουσεία του Βόλου, το Αθανασάκειο Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου είναι ένα από τα παλαιότερα Μουσεία της χώρας και μέχρι πρότινος το κεντρικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Θεσσαλίας. Κτίσθηκε το 1909 με χρήματα που διέθεσε ο Αλέξιος Αθανασάκης από την Πορταριά του Πηλίου. Πρόκειται για ένα ισόγειο νεοκλασικό κτήριο με συνολικό εμβαδόν 870 τ.μ. και επτά χώρους έκθεσης (http://odysseus.culture.gr/h/1/gh151.jsp?obj_id=3271).

Στη συνέχεια φαγητό και βόλτα στην παραλία του Βόλου και στις 15:00  επίσκεψη στο Μουσείο Τσαλαπάτα το οποίο στεγάζεται στο παλιό Εργοστάσιο Πλινθοκεραμοποιίας Νικολάου  & Σπυρίδωνος Τσαλαπάτα, στον Βόλο. Παρουσιάζει την καθημερινή ζωή στο εργοστάσιο, καθώς και όλα τα στάδια της παραγωγής διαφορετικών τύπων τούβλων και κεραμιδιών. Στόχος του είναι αναδείξει την ιστορική ταυτότητα της πόλης του Βόλου και να συμβάλει στη διάσωση και την προβολή της βιομηχανικής κληρονομιάς της. Στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου, η παραγωγική διαδικασία έχει ανασυντεθεί βήμα προς βήμα:  βαγονέτα, δεξαμενές αργίλου, τριβεία, πρέσες, κοπτήρες, ξηραντήρια, η επιβλητική κάμινος Hoffmann,  καθώς και τελικά προϊόντα, τούβλα και κεραμίδια διαφόρων τύπων. Έτσι, το Εργοστάσιο Τσαλαπάτα «λειτουργεί» ξανά, ζωντανεύοντας: Όλα τα στάδια της παραγωγής πλίνθων και κεράμων και την καθημερινή ζωή των εργατών που δούλευαν στο εργοστάσιο Οι μαθητές/μαθήτριες  είχαν την ευκαιρία να δουν κινούμενες και σταθερές μακέτες, που εξηγούν πώς φτιάχνονταν τα τούβλα και τα κεραμίδια. Μπήκαμε μέσα στην κάμινο Hoffmann, εντυπωσιακό φούρνο 24ωρης καύσης για το ψήσιμο των τούβλων και των κεραμιδιών, μοναδικόν στο είδος του στην Ελλάδα. Στο τέλος για τα 200 χρόνια απο την ελληνική επανάσταση οι μαθητές/μαθήτριες συμμετείχαν σε ένα διαδραστικό παιχνίδι το οποίο   τους βοήθησε να μάθουν τα ιστορικά γεγονότα που αναφέρονται στους στίχους του Εθνικού ύμνου. Όπως για παράδειγμα η  καταστροφή του Δράμαλη στα Δερβενάκια (στροφές 75-87) κ.ά.

Τα «ωραία» τελειώνουν νωρίς. Επιστρέψαμε στα Τρίκαλα πιο πλούσιοι σε εμπειρίες, συναισθήματα, δεξιότητες και με πολλές αναμνήσεις βίντεο και φωτογραφίες , ώστε να κρατήσουμε ζωντανή στη μνήμη τους αυτή την όμορφη εμπειρία. Μια όμορφη σχολική εκδρομή έφρασε στο τέλος της. Ευχαριστούμε τους καθηγητές μας, τους γονείς μας και τους εκπαιδευτικούς του ΚΠΕ Μακρινίτσας για τη στήριξη τους να υλοποιήσουμε αυτή την επίσκεψη. Επίσης ευχαριστούμε τους υπεύθυνους στο Μουσείο Τσαλαπάτα για την ωραία ξενάγηση και το διαδραστικό παιχνίδι.