Ρεμπέτικο, Τσιτσάνης και στιχουργική σε καλλιτεχνικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα Τρίκαλα

Ο Δήμος Τρικκαίων, το Μουσείο Τσιτσάνη και η καλλιτεχνική εταιρεία ΕΙ-ΧΟ-Σ, δημιουργούν και εκπονούν ένα καλλιτεχνικό – εκπαιδευτικό πρόγραμμα υπό την αιγίδα και τη στήριξη του ΥΠΠΟ με τον τίτλο «Για την ψυχή μιας μουσικής…».
Τιμώντας τα 7 χρόνια από την ένταξη του ρεμπέτικου στον Αντιπροσωπευτικό Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO, υλοποιείται πρόγραμμα καλλιτεχνικών βιωματικών εργαστηρίων, καθώς και διαθεματικές εκπαιδευτικές δράσεις, έκφρασης και ψυχαγωγίας.

Με αφετηρία δράσεων και πληροφορίας το Μουσείο Τσιτσάνη, οργανώνονται εκπαιδευτικά καλλιτεχνικά εργαστήρια βιωματικών δραστηριοτήτων στο σχολικό περιβάλλον, που σχετίζονται με τη μουσική, τον λόγο και το σώμα, όπως αυτά συναντώνται στη ρεμπέτικη λαϊκή δημιουργία.

Ο εμβληματικός δημιουργός και οι καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν μαζί του, αναλύονται μέσω της τέχνης του και της προσφοράς του στη μουσική ιστορία, που συμπορεύεται παράλληλα με την ιστορία και την εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας και της πόλης των Τρικάλων.

Τα παιδιά μέσα από τα εργαστήρια μεταφέρουν στο σήμερα, το μουσικό αποτύπωμα που διαμόρφωσε την εξέλιξη της μουσικής στην Ελλάδα και έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε μια νέα ερμηνευτική απόδοση τραγουδιού, λόγου, χορού, ρυθμού, ήχου και στίχου, την οποία συνδιαμορφώνουν με την καθοδήγηση των μουσικών δασκάλων τους και των καλλιτεχνών εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Οι θεματικές ενότητες θα ολοκληρωθούν σε δύο κύκλους και επιλέγονται χρονολογικά μέσα από τις τρεις μουσικές περιόδους που χαρακτηρίζουν το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη (προπολεμική – κατοχική – μεταπολεμική)

α. Κύκλος: Μάιος – Ιούνιος 2024

β’ Κύκλος: Σεπτέμβριος, Οκτώβριος, Νοέμβριος 2024

Οι συνθέσεις που επιλέγονται αφορούν ρεμπέτικα τραγούδια με στίχο που μπορεί να διδαχθεί σε παιδιά πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας σχολικής εκπαίδευσης, αποφεύγοντας δημιουργίες, που μπορεί να εμπεριέχουν λόγο πιθανά προσβλητικό, προς κάποια κοινωνική ομάδα.

Μέσω της ιδιαίτερης στιχουργικής δεινότητας του Βασίλη Τσιτσάνη, οι συμμετέχοντες/ουσες συναντώνται με τα κρυπτογραφημένα μηνύματα στους στίχους του, που αφορούν στο διαχρονικό αίτημα για ελεύθερη δημόσια έκφραση, η οποία αποτελεί αντίδοτο στον φόβο και τη βία απ’ όπου κι αν αυτή προέρχεται.

Τα εργαστήρια έχουν ως στόχο:

  • Να αναδείξουν τις ρίζες των μουσικών συνθέσεων και τις ιστορίες ζωής που αφηγούνται.
  • Να διερευνήσουν τη βιωματική εμπειρία, που μπορεί να ενισχύσει τις διαπροσωπικές σχέσεις και να συνδράμει στην επίλυση κρίσεων μέσω της τέχνης στην καθημερινότητα των μαθητών
  • Να ενισχύσουν τη δημιουργικότητα στο σχολικό περιβάλλον σε μια επιδραστική διασύνδεση απόλαυσης, ελεύθερης έκφρασης και γνώσης.

Στο διάστημα 13/5 – 22 /5 /2024 πραγματοποιήθηκε ο Α΄ κύκλος δράσεων, με ένα εργαστήριο εννέα ωρών στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Τρικάλων “Δωρόθεος Σχολάριος”, με την καθοδήγηση και συνεργασία της θεατρολόγου- χορογράφου κ. Πατρίτσια Λάζου, δημιουργό και υπεύθυνης υλοποίησης του προγράμματος, και της μουσικολόγου και εκπαιδευτικού του σχολείου κ. Βιβής Κοζιού.

Η δράση του Α΄ κύκλου, ολοκληρώνεται με τρίωρο εργαστήριο διαδραστικής ξενάγησης – και κλειστής παρουσίασης από τα παιδιά που συμμετείχαν – στο  Μουσείο Τσιτσάνη στις 24/5/2024.

Η εξέλιξη των εργαστηρίων θα ολοκληρωθεί με τη δημιουργία ανοιχτών παρουσιάσεων ή και συνδημιουργίας της σχολικής εορτής για την 28η Οκτωβρίου 2024, μέσω της έρευνας για την καλλιτεχνική δημιουργία στα σκοτεινά χρόνια της κατοχής και της εμφύλιας διαμάχης στην οποία οδήγησε ο διχασμός των Ελλήνων.

Θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής και το υλικό που θα προκύψει, θα προωθηθεί στο τμήμα της UNESCO, που αφορά τα εκπαιδευτικά προγράμματα για την άυλη πολιτιστική κληρονομιά. Σκοπός είναι η ανάδειξη, η υποστήριξη και η επιβράβευση της σχολικής μονάδας που συμμετείχε, καθώς και η σύνδεση με το δίκτυο σχολείων που εντάσσουν στοιχεία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, στην εκπαιδευτική διαδικασία που ακολουθούν.

Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τη συνεργασία και την αμέριστη υποστήριξη της Διευθύντριας του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων “Δωρόθεος Σχολάριος “κ. Ντίνας Λάππα – Βαρδούλη και των δασκάλων των τμημάτων Δ1 και Δ2 κ.κ. Δημήτρη Γκιρεμέζη και Ντίνας Παπασίκα.

Ειδικός σύμβουλος για την τεκμηρίωση της δράσης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μουσείου Τσιτσάνη κ. Στέλιος Καραγιώργος, για την παροχή πληροφοριακού αρχειακού υλικού, την αφήγηση ανέκδοτων περιστατικών για το έργο και τη ζωή του Βασίλη Τσιτσάνη, τις πληροφορίες γύρω από την έμπνευση, τον σχεδιασμό, και τη σύσταση της δημιουργίας του Μουσείου, που αποτέλεσαν τις πρωταρχικές πηγές για τη στοιχειοθέτηση της έρευνας, της οργάνωσης και της δημιουργίας του προγράμματος.

Σχετικές δημοσιεύσεις